PROSEDUR WAKAF

TATACARA MEWAKAFKAN TANAH

Pemohon perlu hadir ke Pejabat Agama Daerah yang berkaitan untuk urusan permohonan wakaf hartanah dengan melampirkan salinan surat hakmilik, salinan kad pengenalan, cukai tanah yang terkini dan salinan carian rasmi.

Pihak Bahagian Wakaf Pejabat Agama Daerah berkenaan akan membuat lawatan dan siasatan terperinci terhadap hartanah yang hendak diwakafkan supaya status sebenar hartanah berkenaan dapat dikenalpasti.

Pewakaf dikehendaki menyempurnakan surat cara wakaf atau surat lafaz wakaf yang disediakan oleh Bahagian Wakaf Pejabat Agama Daerah.

Bahagian Wakaf MAIK akan membuat pindahmilik hartanah di Pejabat Tanah berkaitan dan menyelesaikan urusan proses permohonan wakaf tersebut.

Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lebih lanjut, sila hubungi Bahagian Wakaf (Majlis Agama Islam Negeri Kedah) di nombor telefon seperti yang dinyatakan di bawah.

Bahagian Wakaf
Majlis Agama Islam Negeri Kedah
Bangunan Wan Mat Saman
05000 Alor Setar, Kedah

PENAFIAN

Majlis Agama Islam Negeri Kedah (MAIK)tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam portal ini.

PERMOHONAN BARU

BAYARAN PERMIT PEGUAM SYARIE

Majlis Agama Islam Negeri Kedah menerima bayaran Permit Peguam Syarie melalui cek dan pindahan wang secara elektronik atas nama MAJLIS AGAMA ISLAM KEDAH No Akaun 02011010000370 (Bank Islam Malaysia Berhad)

Jika pembayaran melalui cek mestilah diserahkan ke pejabat Majlis Agama Islam Kedah dan Cek di buat atas nama MAJLIS AGAMA ISLAM KEDAH.

Sebarang pembayaran atas talian mestilah di E-Mel ke maik@kedah.gov.my beserta butiran seperti berikut :-

1. Nama:
2. No telefon:
3. Tujuan bayaran:
4. Salinan bukti bayaran

# Sila hubungi Majlis Agama Islam Negeri Kedah untuk sebarang pertanyaan.