Pengenalan

Bahagian Wakaf bertanggungjawab mengurus, menyusun, menyelaras dan mengawal aktiviti berkaitan dengan harta wakaf. Kewujudan Bahagian Wakaf telah memberi pelbagai sumbangan kepada masyarakat Kedah di dalam membangun dan meningkatkan taraf hidup serta sosio – ekonomi mereka. Bahagian ini dibahagikan kepada lima unit utama.

Peranan

Pelanggan Wakaf terdiri daripada pewakaf, pemohon tanah kerajaan, pemohon cadangan pengambilan tanah, penyewa tanah wakaf, pemohon hasil wakaf khas dan Bahagian Pembangunan Hartanah. Kepada mereka, Bahagian Wakaf menjanjikan yang berikut :

Memproses permohonan wakaf melalui borang 14A (KTN – borang pindah milik untuk semua bahagian tanah / semua bahagian pewakaf / melebihi 1 ekar) tidak melebihi 3 minggu dan borang 12B (untuk sebahagian tanah) tidak melebihi 4 minggu selepas permohonan diterima.

Mengemuka permohonan tanah kerajaan kepada Pejabat Tanah Daerah dalam tempoh 3 minggu selepas permohonan diterima.

Memproses pengambilan tanah mengikut prosedur dan dalam tempoh 2 tahun.

Memproses permohonan untuk menyewa tanah mengikut prosedur dan kriteria yang ditetapkan dalam tempoh 1 bulan selepas permohonan diterima.

Memproses permohonan pengeluaran hasil wakaf khas dalam tempoh 4 minggu selepas menerima permohonan.

Menyedia laporan tanah selepas lawatan tapak dibuat dalam masa seminggu.

Piagam Pelanggan

Pelanggan Wakaf terdiri daripada pewakaf, pemohon tanah kerajaan, pemohon cadangan pengambilan tanah, penyewa tanah wakaf, pemohon hasil wakaf khas dan Bahagian Pembangunan Hartanah. Kepada mereka, Bahagian Wakaf menjanjikan yang berikut :

Memproses permohonan wakaf melalui borang 14A (KTN – borang pindah milik untuk semua bahagian tanah / semua bahagian pewakaf / melebihi 1 ekar) tidak melebihi 3 minggu dan borang 12B (untuk sebahagian tanah) tidak melebihi 4 minggu selepas permohonan diterima.

Mengemuka permohonan tanah kerajaan kepada Pejabat Tanah Daerah dalam tempoh 3 minggu selepas permohonan diterima.

Memproses pengambilan tanah mengikut prosedur dan dalam tempoh 2 tahun.

Memproses permohonan untuk menyewa tanah mengikut prosedur dan kriteria yang ditetapkan dalam tempoh 1 bulan selepas permohonan diterima.

Memproses permohonan pengeluaran hasil wakaf khas dalam tempoh 4 minggu selepas menerima permohonan.

Menyedia laporan tanah selepas lawatan tapak dibuat dalam masa seminggu.

 


Dikemaskini
09/06/2021 12:57:52

 

2021 © Hakcipta Terpelihara Bahagian Teknologi Maklumat & Komunikasi Negeri Kedah Darul Aman

PENAFIAN

Majlis Agama Islam Negeri Kedah (MAIK)tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam portal ini.

PERMOHONAN BARU

BAYARAN PERMIT PEGUAM SYARIE

Majlis Agama Islam Negeri Kedah menerima bayaran Permit Peguam Syarie melalui cek dan pindahan wang secara elektronik atas nama MAJLIS AGAMA ISLAM KEDAH No Akaun 02011010000370 (Bank Islam Malaysia Berhad)

Jika pembayaran melalui cek mestilah diserahkan ke pejabat Majlis Agama Islam Kedah dan Cek di buat atas nama MAJLIS AGAMA ISLAM KEDAH.

Sebarang pembayaran atas talian mestilah di E-Mel ke maik@kedah.gov.my beserta butiran seperti berikut :-

1. Nama:
2. No telefon:
3. Tujuan bayaran:
4. Salinan bukti bayaran

# Sila hubungi Majlis Agama Islam Negeri Kedah untuk sebarang pertanyaan.